Усі статті номера
10
жовтень 2018року
якість медичної допомоги
естетична медицина

Очікування VS реальність: як дерматологу уникнути неприємностей із пацієнтами

Ідеальні обличчя в Інстаграмі, досконалі образи знаменитостей, «стандарти краси» на жіночих сайтах... Дехто не може встояти перед спокусою і самому стати «іконою стилю», тому звертається до послуг «майстрів краси». Як дерматологу працювати з такими пацієнтами, аби урівноважити їхні бажання з можливостями?

Алла Мельник, головний лікар МЦ «Оксфорд Медікал Захід», лікар-дерматовенеролог, Львів

Найпопулярніші процедури «з-під голочки» в Україні — ін’єкції ботоксу, аби усунути мімічні зморшки, та контурна пластика губ і вилиць. Це процедури «одного дня», адже тривалість їх у середньому становить від 25 хв до 1 год.

Переваги таких маніпуляцій:

  • доступність;
  • швидкість виконання;
  • результат, помітний одразу після процедури (у випадку з ін’єкціями філерів).

Доволі часто пацієнтів підкуповують ці переваги й віяння моди. Проте не всі розуміють, що результат залежить від багатьох чинників і може відрізнятися від ідеалу. Тож як взаємодіяти з пацієнтами, аби допомогти їм прийняти правильне рішення? І як юридично убезпечити себе як фахівця, якщо результат не задовольнить пацієнта?

Хто має право проводити дерматокосметологічні процедури

Спеціальності «косметолог» в Україні нині не існує. Є професія косметика. Функціональні обов’язки особи, яка здобула таку професію, передбачають виконання косметичних процедур, як-от:

  • чистка шкіри обличчя;
  • масаж;
  • живильні та дезінфекційні маски;
  • парафінові обгортання;
  • нанесення макіяжу;
  • корекція брів.

Однак проводити процедури, що порушують цілісність шкірного бар’єру, косметики не мають права. Такою діяльністю можуть займатися виключно особи, що здобули вищу медичну освіту, спеціалізацію за певним профілем та мають чинний сертифікат лікаря.

Де виконувати ін’єкційні процедури

Естетичні ін’єкційні процедури проводять виключно в закладах охорони здоров’я різних форм власності. Такі заклади зобов’язані:

  • мати чинну ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики;
  • дотримувати санітарно-гігієнічних вимог;
  • використовувати в роботі лише оригінальні сертифіковані косметичні препарати.

Приблизно 32% препаратів на ринку України, зокрема ботулотоксини та філери, — неоригінальні та не рекомендовані Управлінням продовольства та медикаментів (FDA).

Отже, якщо у вашому закладі проводять ін’єкційні процедури, проконтролюйте, аби всі препарати були безпечні, а працівники дотримували санітарно-гігієнічних норм.

Як проводити первинну консультацію

Зазвичай зустріч лікаря та пацієнта відбувається в режимі «все й одразу». Пацієнт приходить на прийом, лікар його слухає, пропонує доступні варіанти й проводить бажану процедуру. Однак найоптимальніше і для лікаря, і для пацієнта — розробити поетапний план дій залежно від ситуації. Іноді варто дати пацієнту час, аби він осмислив усі «за» і «проти» медичного втручання.


Часто пацієнти не розуміють певних особливостей проведення процедур та сліпо прагнуть мати «такі губи, як в Олени/Світлани/Оксани». Поясніть їм, що людський організм — індивідуальний, і результат залежатиме від вихідних даних, як-от архітектоніка обличчя, якість матеріалів, майстерність лікаря тощо.

То що ж обов’язково має зробити лікар під час первинної консультації пацієнта? Алгоритм дій ми показали у схемі.

Що робити під час первинної консультації

Подальші дії залежатимуть від згоди чи незгоди пацієнта на медичне втручання й готовності лікаря виконати процедуру.

Як і навіщо оформлювати карту клієнта

Форму карти клієнта заклад визначає індивідуально. Вона може містити:

  • анамнез;
  • результати лабораторних обстежень;
  • назву очікуваної процедури;
  • кількість уведеної речовини та наліпку з упаковки, де зазначений серійний номер і термін придатності продукту;
  • можливі ускладнення;
  • рекомендації щодо подальшого догляду тощо.

Якщо в майбутньому виникнуть суперечки, карта клієнта дасть змогу лікареві, який проводив процедуру, бути юридично захищеним. Переваги ведення та приклад форми такого документа наведені в Додатках 1, 2.


Додаток 1

Клікніть на плашку, щоб прочитати текст

 


Що робити з невдоволеними пацієнтами

Іноді пацієнти з видимими результатами ін’єкційних втручань вимагають провести їм докорекцію, оскільки їх не задовольнив результат попередніх процедур.


Пацієнт може вимагати ще збільшити об’єм губ, коли результат корекції вже видимий і привертає надмірну увагу.

У таких випадках тактика лікаря індивідуальна. Насамперед донесіть до пацієнта результати такого втручання та можливі ризики щодо виникнення ускладнень. А відтак — визначте естетичний результат.

Інколи спроби переконати пацієнта не робити докорекцію чи корекцію взагалі — безрезультатні. Одні лікарі відмовляють — і пацієнт іде до тих, які погоджуються. У таких випадках ліпше м’яко, делікатно спрямувати пацієнта на консультацію психіатра чи хоча би психолога, адже такі стани можуть сигналізувати про виникнення психічних розладів, наприклад дисморфоманії.

Дисморфоманія — різновид неврозу, за якого людина надмірно занепокоєна певною особливістю свого зовнішнього вигляду, спотворено сприймає своє тіло чи його частину.

Пацієнти, що страждають на дисморфоманію, на прийомі часто поводяться неадекватно. У них спостерігаються ознаки демонстрації, істерії, жалю до себе. Рішення таких пацієнтів теж можуть бути продиктовані психічним розладом, тому з ними слід бути особливо обережними. Лікаря, який погодиться виконувати їхні забаганки, можуть звинуватити в непрофесіоналізмі.

Зрештою дерматологи мають пам’ятати золоте правило — «не нашкодь». Адже головне призначення лікаря естетичної медицини — дарувати красу та задоволення від результату.

Матеріали для скачування: