Усі статті номера
10
жовтень 2018року
права лікарів
декларація

Декларація з пацієнтом: коли не укладати і як розірвати

Олена Менделя, адвокат адвокатського бюро «Олени Менделя», Київ

СИТУАЦІЇ

  1. Пані Ірина поскаржилася головному лікарю, що терапевт відмовився укладати з нею декларацію. Мовляв, район пані Ірини обслуговує інший лікар, от до нього й треба звертатися
  2. Пан Василь уклав декларацію із сімейним лікарем. Проте нещодавно лікар розірвав угоду. Виявилося, що пацієнт не дотримував рекомендацій, а на прийом прийшов нетверезий

Чи правомірно діяли лікарі?

Після того як набув чинності Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19.10.2017 № 2168-VIII (далі — Закон про державні гарантії), змінилися правила надання первинної медичної допомоги (далі — ПМД). Відтепер пацієнт має право обрати лікаря, якому довіряє і в якого бажає обслуговуватися незалежно від свого місця проживання. Для цього він має підписати з лікарем декларацію.

Проте якщо з правами пацієнтів усе зрозуміло завдяки роз’ясненням МОЗ, то з лікарями ПМД не все так однозначно.

Три випадки, коли відмова укладати декларацію законна

Надавачам медичних послуг заборонено відмовляти у прийнятті декларації про вибір лікаря, який надає ПМД, та веденні пацієнта. Зокрема, на підставі наявності в пацієнта хронічного захворювання, його віку, статі, соціального статусу, матеріального становища, зареєстрованого місця проживання тощо, крім випадків, передбачених законодавством (ч. 2 ст. 9 Закону про державні гарантії).

Однак у деяких випадках надавач ПМД все ж має право відмовитися підписувати декларацію.

1. Надавач ПМД не уклав договір із НСЗУ

Пацієнт (його законний представник) має право обрати лікаря, який надає ПМД, з числа осіб, які уклали договір про медичне обслуговування населення з Національною службою здоров’я України (п. 1 розд. ІІ Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, затвердженого наказом МОЗ від 19.03.2018 № 503; далі — Порядок).

2. Пацієнт — іноземець або особа без громадянства

Програма медичних гарантій розповсюджується на громадян, іноземців, осіб без громадянства, які постійно проживають на території України, та осіб, яких визнали біженцями або які потребують додаткового захисту.

Іноземцям та особам без громадянства, які тимчасово перебувають на території України, у межах програми медичних гарантій держава забезпечує оплату необхідних медичних послуг та лікарських засобів, пов’язаних із наданням екстреної медичної допомоги. Надалі такі особи мають компенсувати витрачені кошти в дохід держави (ч. 1, 2 ст. 4 Закону про державні гарантії).

3. Лікар набрав оптимальний обсяг практики

Оптимальний обсяг практики для одного лікаря ПМД становить, осіб:

  • 1800 — для лікаря загальної практики — сімейного лікаря;
  • 2000 — для лікаря-терапевта;
  • 900 — для лікаря-педіатра.

Обсяг практики може відрізнятися від оптимального залежно від соціально-демографічних, інфраструктурних та інших особливостей території, у межах якої мешкають особи, що належать до відповідної практики. Особливі умови для окремого лікаря пропишіть у договорі про медичне обслуговування населення, який укладаєте з НСЗУ.

Пацієнт має право обрати лікаря, який надає ПМД, за умови, що кількість пацієнтів, які вже обрали такого лікаря, не перевищує оптимальний обсяг практики (п. 2 розд. ІІ Порядку).

Отже, терапевт мав право відмовити пані Ірині лише в трьох перелічених випадках. Якщо він керувався іншими підставами, проблем йому точно не уникнути.

  1. Надавач ПМД не уклав договір із НСЗУ
  2. Пацієнт — іноземець або особа без громадянства
  3. Лікар набрав оптимальний обсяг практики

Три кроки, аби розірвати декларацію

Іноді неадекватна поведінка пацієнта змушує лікаря шукати шляхи, як від нього відмовитися.

Один із варіантів, як припинити дію декларації, — подати заяву про відмову від подальшого ведення пацієнта. Причиною може бути те, що пацієнт не виконує медичних приписів або правил внутрішнього розпорядку надавача ПМД.


Основна умова відмови від ведення пацієнта — якщо це не загрожуватиме життю пацієнта та здоров’ю населення (пп. 8 п. 1 розд. IV Порядку).

За яким же порядком діяти лікарю?

1. Задокументувати факт порушення

Пацієнти часто порушують правила внутрішнього розпорядку або не виконують медичних рекомендацій. Однак довести це можна лише за умови, що надавач ПМД:

  • документально закріпив обов’язки пацієнта;
  • поінфомував пацієнта про його обов’язки;
  • засвідчив факт порушення.

Якщо пацієнт з’явився на прийом до лікаря в стані алкогольного сп’яніння — то він порушує правила внутрішнього розпорядку тільки в тому разі, коли вони передбачають такий стан пацієнта як порушення.
Якщо пацієнт не прийшов на плановий прийом до лікаря абоне зробив аналізів для уточнення діагнозу, які прописав лікар, — то він порушує медичні приписи тільки тоді, коли обов’язок з’явитися або отримати результати аналізів прописаний у його медичній картці.

Факт порушення правил або невиконання приписів оформте за допомогою акта. Складіть його у довільній формі у присутності щонайменше двох свідків, ліпше медпрацівників. Копію акта залиште в медичній картці пацієнта.

2. Оформити заяву про відмову

Оскільки форма заяви нормативно не врегульована, лікарі оформлюють її в довільній формі й подають керівнику закладу. У додатках до заяви лікар має подати:

  • оригінал акта, який він склав за фактом порушення правил внутрішнього розпорядку або медичних приписів;
  • копію медичної картки пацієнта з відповідними медичними приписами (якщо пацієнт їх порушував).

На підставі заяви лікуючого лікаря представник закладу охорони здоров’я готує заяву про внесення змін до інформації, що міститься в центральній базі даних. Відтак — накладає на неї електронний цифровий підпис та подає розпоряднику відповідного реєстру.

Уповноважені працівники медичної інформаційної системи, яка є посередником між закладом та центральною базою даних, протягом трьох робочих днів з дня отримання заяви перевіряють її на наявність помилок чи завідомо недостовірної інформації. Якщо перевірка мине успішно, до інформації в центральній базі даних внесуть відповідні зміни та доповнення (п. 26 Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою КМУ від 25.04.2018 № 411).

3. Повідомити пацієнта про припинення декларації

Після того як розпорядник відповідного реєстру внесе інформацію до центральної бази даних, надавач ПМД зобов’язаний повідомити пацієнта або його законного представника про припинення такої декларації.

Аби уникнути можливих непорозумінь, повідомляйте пацієнта телефоном і обов’язково поштовим відправленням. Останнє оформте у вигляді цінного листа з описом вкладення й повідомленням про вручення.

Повідомлення надсилайте на адресу, яку пацієнт зазначив у декларації.


Декларацію вважають припиненою через десять календарних днів, наступних за днем отримання смс-повідомлення з відділу поштового зв’язку про вручення цінного листа пацієнту.

Протягом місяця з дати, коли пацієнт отримав цінного листа, повторно сповістіть його повідомленням про припинення декларації.

Отже, сімейний лікар правомірно розірвав декларацію з паном Василем, якщо пацієнт знав про свої обов’язки і сторони підтвердили їх документально. Якщо ж пан Василь стверджує, що лікар не поінформував його про обов’язки документально чи сторони їх не узгодили, то довести власну правоту лікарю буде набагато важче.

У будь-якому разі пам’ятайте: непідписана чи припинена декларація з пацієнтом — це не підстава відмовляти в наданні медичної допомоги, якщо пацієнт перебуває в невідкладному стані.

  1. Задокументувати факт порушення
  2. Оформити заяву про відмову
  3. Повідомити пацієнта про припинення декларації
 
Зірка
за правильну відповідь
неправильно
Правильно
У додатках до заяви про відмову від ведення пацієнта НЕ потрібно подавати:
а) оригінал акта, який лікар склав за фактом порушення правил внутрішнього розпорядку або медичних приписів;
б) підтвердження свідків, що пацієнт справді порушував правила внутрішнього розпорядку або медичні приписи;
в) копію медичної картки пацієнта з відповідними медичними приписами (якщо пацієнт їх порушував).